Година спілкування «Поговоримо про ввічливість»

Мета: освітня — поглибити знання дітей про ввічливість, учити вихованців уживати різноманітні словесні форми ввічливості; виховна — прищеплювати дітям етичні норми поведінки.

Обладнання: літературний ряд: М. Людкевич «Чим кінчається сварка», Г. Бойко «Жартун», Бандуренко «Дуже хочу тиші», 0. Сенатович «Тиждень ввічливості в школі».

Хід години спілкування

Ігрова ситуація «Посварилися».

Педагог. Діти, давайте уявимо і розіграємо ситуацію. Для цього нам потрібні двоє гуртківців, які бажають узяти участь у нашому експерименті. (Виходять два учні. Педагог по черзі пояснює роль кожного і пропонує продовжити діалог на задану тему.) ,

Ти приніс до закладу альбом з колекцією калейдариків, щоб показати товаришеві. Раптом хтось із однокласників побачив альбом і вихопив його з твоїх рук. (Ситуація розігрується.) Як ти вчиниш? Спробуй повернути альбом мирним шляхом.

Можливий початок діалогу:

— Поверни альбом, бо вдарю!

— Не поверну!

—Поверни, бо буде гірше.

—Не поверну!

Інформація для педагога: інцидент, як правило, закінчується гонитвою за учнем, який відібрав альбом, або фізичною розправою. Можливі варіанти діалогу з елементами ввічливості: «Поверни, будь ласка, альбом». Педагог звертає увагу дітей на те, що в конфліктній ситуації часто на слова «будь ласка» товариш не звертає увагу. Дітям пропонується подумати і звернутися до однокласника з такими словами, на які він може відповісти тільки «так». Таких речень (які передбачають позитивну від­повідь) має бути не менш ніж три. Починається пошук. Спочатку діти можуть соромитися. У такому разі педагог має допомогти кількома навідними питаннями, похвалити будь-яке висловлювання стосовно ситуації, запитати: «А хто може вигадати краще?» Діти, відчувши конкуренцію, починають пропонувати - більш цікаві розв'язання ситуації; до гри залучається вся група.

Можливий розвиток діалогу:

— Тобі подобається мій альбом?

—Так.

—Чи хотів би ти дізнатися про найцікавіші календарики з моєї колекції?

—Так.

—Я із задоволенням тобі про них розповім. Хочеш, ми разом розглянемо календарики, і ти покажеш, які тобі найбільше сподобалися?

—Так.

Завдання ситуації — показати дітям, що остаточний успіх (повернення альбому до власника) залежить від того, наскільки власник альбому дозволить товаришу прийняти остаточне рішення.

Такі пропозиції, як «Скільки часу тобі потрібно, щоб переглянути альбом?», «Коли ти зможеш його мені повернути?», та інші забезпечують мирне закінчення переговорів.

Читання вірша М. Людкевич «Чим кінчається сварка». Педагог. Послухайте вірш і подумайте, що мають зробити герої вірша для того, щоб помиритися. (Читає першу частину вірша.)

Хлопчик цей — великий злюка,

Він мене шарпнув за руку,

Обізвав: «Всезнайка, соня

І бабусина тихоня,

Мямля, чапля із поліна

І зануда, як Мальвіна».

Я сказала: «Ти на вроду —

Мов опудало в городі».

Він сказав...

І я сказала...

Він замовк. І я мовчала.

Діти пропонують різні варіанти примирення дітей.

Педагог. Молодці, діти, ви пригадали багато слів, які допома­гають помиритися. Сподіваюся, ви знаєте, що вони називаються словами ввічливості. А тепер послухайте, як помирив автор герой свого вірша:

Ми мовчали, а на гіллі Яблука гойдались спілі... Хлопчик яблуко зірвав І мені подарував.

Як бачите, помиритися можна не тільки за допомогою слів ввічливості.

Аналіз ситуації за віршами «Жартун» Г. Бойка,

«Дуже хочу тиші» Є. Бандуренка.

Педагог. Діти, послухайте, яка ситуація склалася в одному класі.

Жартун

В нас жартун у класі є,

Всім він прізвиська дає,

Каже: — Я мастак до жартів.

Та чого ті жарти варті?

Зве він «Савою» Савенка,

«Головою»—Головенка,

А Саченкову — «Сачок*,

Маслаченка— «Маслачок»,

Звезарудного—«Заруда»...

А його всі звуть «Зануда»!

Г. Бойко

—Як ви вважаєте, чи можна назвати ввічливими героїв вірша?

—Чи гарно називати один одного різними прізвиськами? Чому?

—В класі сорок чоловік! Сорок душ, і всі вони Дуже хочуть тишини. І тому весь час звучить: «Тихо! Тихше! Ну тихіш!» — Гриць гукає і Тиміш, Оля Колю заклика, Коля — Васю і Павла.

Словом, сорок чоловік
Підняли за тишу крик.

Ну й повір, що всі вони

Справді хочуть тишини!

Є. Вандуренко

—Діти, подумайте, чи правильно чинять герої вірша? Чому?

—Що ви їм порадите?

Ігрова ситуація «Ріпка».

Педагог. А зараз пограймо. Для цього нам потрібні такі персонажі: Дід, Баба, Онучка, Собачка Жучка, Кішка, Мишка, глядачі та судді.

(За основу гри береться сюжет відомої казки. Учитель може нагадати або й прочитати її дітям.) Сюжет казки ми залишимо без змін. Але у процесі гри необхідно виконувати такі умови: Баба, Онучка, Собачка Жучка, Кішка та Мишка не поспішають до Діда на допомогу, при цьому пояснюють причину, чому вони так поводяться. Дід та глядачі мають їх умовити допомогти, аргументуючи своє прохання та використовуючи слова ввічливості. Судді слухають розмову учасників гри і приймають рішення, коли саме Баба, Онучка, Собачка Жучка, Кішка та Мишка просто зобов'язані йти Дідові на допомогу.

Підбиття підсумків години спілкування.

Педагог акцентує увагу дітей на тому, які ситуації були розглянуті під час проведення години спілкування, і разом з дітьми підбиває підсумки. Як висновок звучить вірш О. Сенатовича «Тиждень ввічливості в школі».

Тиждень ввічливості в школі!

Жде дзвінка спокійний клас,

Лиш вітання, як паролі,

Чути у ранковий час. ;

На перерві до сніданку

Друга я прошу як слід:

«Розділив ще дома зранку

Я надвоє з маслом хліб».

І в їдальні без «спасибі» —

Не обходимося ми.

Скільки чемних слів на вибір:

«Прошу», «дякую», «візьми».

До хлоп' ят дівчата чулі,

Ті — уважні до дівчат.

Як б'ємося в вестибюлі,

То найбільше об заклад.

В школі тиждень дивовижний

Всім сподобався без меж:

Хоч і промайне цей тиждень,

Будем ввічливими теж.

Кiлькiсть переглядiв: 401

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Лютий 2018 Наступна
ПВСЧПСН
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728